Miltä ilmastonmuokkaus näyttää?

jp1214raidoitettutaivas

Aurinkoinen päivä Länsi-Ranskan maaseudulla.

Ei tule jouluaiheita vieläkään. Hesarissa on tänään ollut sivupalkissa tiedeuutinen, jonka mukaan ilmastonmuokkaus (engl. geoengineering, ransk. la géo-ingénierie) ei enää olekaan hörhöjen höpinöitä, vaan yhtäkkiä ja yllättäen varteenotettava mahdollisuus taistelussa ilmastonlämpenemistä vastaan. Takinkääntö oli odotettu veto, samoin se, että asiaa siloitellaan.

Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään tulevaisuuden ruusunpunainen ja maailman pelastava toivekuva, kuten HS antaa ymmärtää, vaan mm. USA:ssa ja Euroopassa täydessä vauhdissa oleva erittäin häikäilemätön projekti, josta valtamedia on pääosin vaiennut.

Mistään uudesta asiasta ei ole kyse. Ensimmäisiä sotateollisuuden testejä lentokoneiden levittämistä vanoista tehtiin jo 1940-luvulla, kuten tämä vanha videokuva kertoo, ja Yhdysvaltojen hallituksen ja ilmavoimien tavoitteena on ”omistaa sää vuoteen 2025 mennessä” (Owning the weather in 2025, US Air Force, pdf).

Miltä ilmastonmuokkaus sitten käytännössä näyttää? Sitä voi ”ihailla” esimerkiksi Ranskan taivaalla. Kulunut vuosi on tarjonnut siihen erinomaisen mahdollisuuden.

Yksi ilmastonmuokkauksen muoto on peittää aurinko kemikaalivanoin, joita ruiskuttavat hyvin alhaisissa korkeuksissa lentävät lentokoneet. Monia niistä ei havaita tutkissa lainkaan. Ääntä nämä lentokoneet eivät pidä, kunhan lentää porskuttavat vaan ja jättävät taakseen paksut vanat, jotka alkavat vähitellen levitä. Koneiden lentoreitit ovat myös mielenkiintoisia. Ne saattavat lentää kehäreittiä, vierekkäin tai peräjälkeen. Ne voivat tehdä taivaalle ristikon. Ja ne saattavat yhtäkkiä tehdä äkkikäännöksen, jollaista minkäänlainen reittikone ei tee, ellei sen lentäjä ole saanut sairaskohtausta tai muuten menettänyt järkeään. Ruiskutuslentoja suoritetaan myös yöaikaan, parhaiten ne voi havaita paljaalla silmällä kauniilla kuutamolla tai ilotulitusten paukkuessa.

HS:n haastattelema Ilmatieteen laitoksen tutkija Hannele Korhonen sanoo, että ”Joissakin laskelmissa megatonnin kuljetus [rikkihiukkasia] vuodessa vaatisi 500 jatkuvasti lentävää lentokonetta”. Hyvä rouva Korhonen, tervetuloa katselemaan Ranskan taivasta ja laskemaan vanoja jättäviä lentokoneita. Tai tutustumaan niihin laboratoriotutkimuksiin, joissa näiden ruiskutusten jälkeen esimerkiksi sadevedestä on löydetty – ei pilviin kylvettyä merisuolaa tai edes rikkiä vaan – alumiinia, strontiumia ja bariumia.

Ilmastoa muokkaamalla saadaan myös aikaan sateita, sadettomuutta, myrskyjä, tulvia… kaikkea sitä, mitä juuri tällä hetkellä nähdään mm. täällä Ranskassa.

Jos joku kaipaa ”virallista” totuutta asiasta, kannattaa tutustua esimerkiksi ruotsalaisen mepin Maj-Britt Theorinin EU:n parlamentille vuonna 1999 esittämään mietintöön (käännetty myös suomeksi) sekä tämän vuotiseen haastatteluun ilmastonmuokkauksesta ja HAARP:ista.

Erittäin hyvä ja selkeä esitys kemikaalivanoista keväällä 2012 Norjassa amerikkalaisen valokuvaajan infrapunakameralla kuvaamana täällä.

Ranskaa päivästä päivään: ilmaston muokkaus – la géo-ingénierie

2 comments

  1. Hei. Blogisi olisi muuten oikein kiva, mutta nyt on pakko kritisoida tapaasi saarnata perehtymättä faktoihin, siis kemikaalivanoista.

    Totta on että taivas on Ranskassa useinkin tosi ristikkoinen, verrattuna vanhaan, ja siihen onkin monta syytä:

    1) Lentoliikenne on kasvanut hurjasti viimeisen 20 vuoden aikana. Erittäin suuri osuus tästä on nimenomaan keskieuroopan yllä. Sitä voi ihastella esim. Flight trackerin avulla. Tukkoista on.

    2) Lentokoneiden polttoaineen kulutus ja päästöt ovat muuttuneet paljon viimeisen 20 vuoden aikana: n. 30 % päästöistä on vesihöyryä, ja suurin osa, n. 70% on hiilidioksidia. Muita kemikaaleja, niitä, joita päästömittareilla tarkkaillaan, on loput, ja niiden osalta lainsäädäntö tiivistyy koko ajan, samoin kuin hiilidioksidin.

    3) Vesihöyryvanat tiivistyvät taivaalla ja näyttävät pelottavasti pilviltä. Pilvet muodostuvat ilmakehässä olevasta vesihöyrystä. Vesihöyryvanat ovat siis pilviä, ihan oikeita sellaisia.

    4) Vanapilvet hajoavat auringonvalon, lämmön ja tuulen vaikutuksesta, jotka kaikki ovat lentokorkeudessa toisenlaisia kuin maan pinnalla. Myös ilman kosteus vaikuttaa (http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiivistymisjuova). Puistossa fiilistelemällä on vaikea päätellä ilmakehässä vallitsevaa säätä. Esim. vanapilvet hajoavat hitaammin öisin, ilman auringon vaikutusta.

    5) Myös meillä tampereella näkyy monesti äkkikäännösvanoja. Ne ovat yleensä hävittäjälentäjistä peräisin.

    Lentäminen on todella haitallista ilmastolle, sillä hiilidioksidi on kasvihuonekaasu: ilmakehässä se päästää auringonvalon maan pinnalle, mutta absorboi ja heijastaa takaisin Maan lämpösäteilyn, jolloin Maan pintalämpötila kasvaa, ihan kuin kasvihuoneessa. Lisäksi Risto Isomäen hyvässä hesarin kolumnissa ohjeistettiin lentämään päivisin, jos pakko on: tuolloin vanojen pilvivaikutus heijastaa auringonvaloa pois: öisin pilvet heijastavat maan lämpösäteilyä takaisin Maahan -> jälleen sama kasvihuone-efekti. Se, että päästöt tapahtuvat juuri siinä korkeudessa, jossa ne ovat haitallisimmillaan, tekee lentämisestä pahemman ympäristörikoksen kuin moni muu liikkumismuoto. Kuitenkin esim. satelliittikuvista mitatut liikennevanat näyttävät lentokoneiden liikkeitä selkeämmin meriliikenteen vanapilvet, jotka ovat nekin haitallisia, suurempipäästöisiä, mutta matalammalla ilmakehässä.

    En sano, etteikö kemikaalikokeita olisi tehty, tai tehtäisi parhaillaankin. Sanon vain, että se, että sinä näet taivaan erilaisena nykyään kuin ennen, ei johdu eri hallitusten salaliitoista ja ihmisten ja ilmaston manipuloimisesta. Se on lentoliikenteen päästöjen perusfysiikkaa, jota voit opiskella esim. termofysiikan, fysikaalisen kemian ja aerosolifysiikan kursseilla. Hirveän paljon ei tarvitse perehtyä, jotta asioita voi tarkastella rationaalisesti.

    Jouluterveisin, ranskalaista taivasta itsekin usein tuijotteleva Em.

  2. Kiitos kommentistasi, sinulla on toki oikeus näkökulmaasi. Itse näen asian toisin, enkä pidä nykyistä tilannetta normaalina. Jos kyse tosiaan olisi vain lisääntyneestä lentoliikenteestä, niin lisääntymistä on tapahtunut kuluvan vuoden aikana häkellyttävän paljon ja lentokoneiden lentokorkeudet ovat romahtaneet hämmästyttävällä lailla.
    Asiat on niin helppo kuitata salaliittoteorioina, kunnes sitten jonakin päivänä joudutaan toteamaan, että tällaista tehtiin. Vähän niin kuin NSA:n salakuuntelut, amerikkalaisten kidutusvankilat, jne.

    Kiva, jos kuitenkin muuten pidät blogista, hyvää joulua sinullekin.

Jätä kommentti