Seuraavana päivänä

jp0315aurinko_taivasJos torstain taivas tuntui hurjalta, oli se vasta alkusoittoa. Eilen perjantaina meno yltyi. Koneet olivat taivaalla jo aamuvarhaisella. Kymmeniä ja taas kymmeniä lentokoneita, jotka jättivät jälkeensä horisontista toiseen ulottuvan vanan. Yksi vetää yksittäistä vanaa, toiselta jää taakseen kaksi, kolmannesta puskee neljää vanaa. Tätä jatkui koko päivän.

Ylläoleva kuva on otettu noin klo 14.30, alla oleva tuntia myöhemmin.

Ja se siitä tältä erää! Tätä tapahtuu eri puolilla Ranskaa ja Eurooppaa tällä hetkellä, joten tässä ei varmaankaan ole kenellekään mitään uutta. Ymmärtääkseni Suomenkin taivaalla ovat vanat lisääntyneet nyt, kun olemme allekirjoittaneet Naton isäntämaasopimuksen. Jos Suomessa taivas ei kuitenkaan vielä näytä tältä, sanokaa hep!

(Ja totean samalla että trollien kommentteja en enää julkaise. Selitelkää keskenänne että tämä on ihan normaalia ja että vesihöyry se vaan siellä tiivistyy.)

Ranskaa päivästä päivään: ciel voilé – utuinen taivas

jp0315taivas_aurinko002

Mainokset

2 comments

  1. Heräsin tänään sunnuntaina varhain noin seitsemän aikaan aikaan kirkkaaseen kevätaamuun monen viikon pilvisen kauden jälkeen. Ellen eilen olisi lukenut tätä postaustasi, en olisi kiinnittänyt suuremmin huomiota pohjoisesta ilmansuunnasta alkavista sekä myöskin itä- länsi kulkevista vanoista. Etelän taivas oli vielä vanaton. Koneet lensivät hyvin korkealla, korkeammalla kuin ne tavallisesti vasta nousevat koneet. Asun nimittäin Reinin varrella muutaman kymmenen kilometrin päässa Frankfurtin lentoasemalta. Tästä kulkee Reinin juoksua seuraava nousevien matkustajalentokoneitten reitti etelään. Varsinkin kesällä lomalentojen aikaan on taivaalla varsin vilkasta. Tunnin kuluttua vanat olivat jatkuneet etelän suuntaan. Nyt klo 11.45 on etelän puolella aurinko ”kevyen yläpilven” takana, mutta pohjoisesta taivas kirkastumassa. Vanat olen tähän asti todella laitanut vesihöyryn ja utuisen taivaan kaupungin hienopölyn tiliin. Joskus olen arvellut , että koneet vissiin lentävät länteen Pariisiin, kun olen niitäkin vanoja nähnyt. On aika ovelaa aloittaa ruiskutukset sunnuntaiammuna varhain, kun ihmiset vielä nukkuvat eivätkä katsele taivaalle. Saksassakin näköjään vaietaan noista ruiskutuksista. Täällä puhutaan sitäkin enemmän CO²: n ja hienopölyn haitoista. Eli kiitosta vain, että jaksat herätellä ihmisiä.

  2. Hyvä – vaikkakin ikävä – kuulla tilanteesta Saksan puolella. En minäkään kiinnittänyt näihin vanoihin aiemmin huomiota, mutta viime vuonna meno oli niin uskomatonta ja koneet lensivät niin matalalla vanoja puskien, ettei sitä voinut olla huomaamatta.

    Ja kun siihen kerran kiinnittää huomionsa, alkaa huomata muutakin. Kuten millaisia erilaisia vanoja ne puskevat, miksi suurin osa lentokoneista suuntaa aurinkoa kohti, miten ja millä lailla vanat alkavat levitä, miten samalla korkeudella lentävistä kahdesta koneesta toinen vetää vanaa ja toiselta ei tule mitään… Kaiken huippu on, kun kone vetää vanaa ja sitten – kuin napista painamalla – se loppuu. Varmimmin koneet ovat taivaalla silloin, kun on luvattu aurinkoista ja pilvetöntä poutasäätä tai kun on tapahtumia, joihin kerääntyy paljon ihmisiä.

    Asiasta on paljon tietoa, mutta valtamedia ei aiheeseen koske, kuten eivät tee poliitikotkaan. Sillä silloin he joutuisivat vastaamaan kysymyksiin ja myös oikeuskanteisiin. Saksalaiset itse asiassa ovat aika aktiivisia, joten löydät varmasti sitä kautta lisää tietoa.

    Kiitokset vielä kommentistasi. Palaan aiheeseen varmasti uudestaan, sillä ei tältä silmiään sulkeakaan voi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s